Admission profile, and risk and protective factors of students of an educational dependency

Authors

  • Luis Humberto Garza Vázquez Universidad Autónoma de Tamaulipas
  • Ma. Del Rosario Contreras Villarreal Universidad Autónoma de Tamaulipas
  • Marcia Leticia Ruiz Cansino Universidad Autónoma de Tamaulipas

DOI:

https://doi.org/10.1804/rpcc-uacjs.v4i1.62

Keywords:

higher education, entry profile, risk factors, students

Abstract

This work intends to show the entry profile and risk and protection factors present in freshmen from the Unidad Académica Multidisciplinaria de Ciencias, Educación y Humanidades. Operative criteria are needed to strengthen the existing educational programs and give proper base to implement socio - educational interventions leading to consolidate tutories using a resilience model (Henderson y Milstein, 2004). 306 new students from the 2011 period answered an structured cuestionary individually. This work was done using a quantitative method and descriptive statistics, data was analized using three dimensions: personal, family and educational. Results shows that the entry profile of the students has favorable elements like family support, vocation, good school notes, career was their first option, etc. nonetheless it is needed to implement socio - educational interventions that support those presenting elements that put in risk their academic proficiency and institution permanency.

Author Biographies

Luis Humberto Garza Vázquez, Universidad Autónoma de Tamaulipas

Garza Vázquez, Luis Humberto. Universidad Autónoma de Tamaulipas, México, U. A.M.C.E.H. Centro Universitario “Adolfo López Mateos”, lugarza@uat.edu.mx

Ma. Del Rosario Contreras Villarreal, Universidad Autónoma de Tamaulipas

Contreras Villarreal, Ma. Del Rosario. Universidad Autónoma de Tamaulipas, México, U. A.M.C.E.H. Centro Universitario “Adolfo López Mateos”, mcontrer@uat.edu.mx

Marcia Leticia Ruiz Cansino, Universidad Autónoma de Tamaulipas

Ruiz Cansino, Marcia Leticia. Universidad Autónoma de Tamaulipas, México, U. A.M.C.E.H. Centro Universitario “Adolfo López Mateos”, mruizc@uat.edu.mx

References

Allende, C. y Gómez, J. (2007). Bibliografía comentada sobre la trayectoria escolar en la educación superior, en ANUIES. “Retención y deserción en un grupo de instituciones mexicanas de educación superior”, México: ANUIES.

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (2000). “Programa Institucionales de Tutoría. Una propuesta de la ANUIES para su organización y funcionamiento en las instituciones de educación superior”. México: ANUIES.

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (2001). “Deserción, rezago y eficiencia terminal en las IES. Propuesta metodológica para su estudio”. México: ANUIES.

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (2007). “Retención y deserción en un grupo de instituciones mexicanas de educación superior”, México: ANUIES.

Calderón, J. (1999). Programa Institucional de Tutoría. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, en ANUIES, “Programas Institucionales de Tutoría”. México: ANUIES, 2001.

Chaín Revuelta, R. y Ramírez Muro, C. (2000). Trayectorias escolares: un estudio sobre la eficiencia en educación superior; en ANUIES. “Programa Institucionales de Tutoría. Una propuesta de la ANUIES para su organización y funcionamiento en las instituciones de educación superior”. México: ANUIES.

Clemente Ruíz, A. (2001): Deserción escolar, factores que originan en el Instituto Tecnológico de Nogales, en Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. “Programas Institucionales de Tutoría”. México: ANUIES

Córdova, L., Murayama, C, y Salazar, P. (Coords.) (2012). “México 2012: Desafíos de la consolidación democrática”. México: Tirant lo Blanch.

De los Santos, V.E. (2001): La deserción: Causalidades. Eficiencia Terminal y Calidad Académica en las IES; en ANUIES, “Programas Institucionales de Tutoría”. México: ANUIES.

Güemes García, C.R. (2004). Educación Superior y Sociedad: hacia la configuración de un nuevo escenario. En A. Didriksson; C. Arteaga y G. Campos (Coords.). “Retos y paradigmas: El futuro de la educación superior en México”. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Centro de Estudios sobre la Universidad y Plaza y Valdés.

Henderson, N. y Milstein, M.M. (2004). “Resiliencia en la escuela”. Buenos Aires: Paidos.

Lozano Medina, A. y Rodríguez Ortega, M. T. (2005). “Perfil de ingreso: Serie histórica 1995-2003: Estudios sobre la UPN”. México: Universidad Pedagógica Nacional.

Martínez Rizo, F. (2001): Diseño de investigación para el estudio de la deserción. Enfoque cuantitativo transversal; en ANUIES, “Programas Institucionales de Tutoría”. México: ANUIES.

Ornelas, C. (2003). “El sistema educativo mexicano”. México: Centro de investigación y docencia económicas/Nacional Financiera/Fondo de Cultura Económica. 9ª. Reimpresión.

Pérez, M. “La propuesta de la ANUIES”. en Educación 2001, julio 2006, año XII, número 134.

Romo López y Fresán Orozco (2007). Los factores curriculares y académicos relacionados con el abandono y el rezago, en “Retención y deserción en un grupo de instituciones mexicanas de educación superior”, México: ANUIES.

Tinto, V. (1992): El abandono de los estudios superiores: Una nueva perspectiva de las causas del abandono y su tratamiento; México; UNAM, ANUIES.

Valle Gómez-Tagle, R., et al (2007), El análisis de las trayectorias escolares en la UNAM. Un método de análisis”, en ANUIES, “Retención y deserción en un grupo de instituciones mexicanas de educación superior”, México: ANUIES.

Published

2013-05-31

Issue

Section

Investigación empírica y análisis teórico