Mental Health in Students during COVID-19 Contingency

Authors

  • Bárbara de los Angeles Pérez Pedraza Facultad de Psicología, Universidad Autónoma de Coahuila, Unidad Saltillo
  • Karla Patricia Valdés-García Facultad de Psicología, Universidad Autónoma de Coahuila, Unidad Saltillo
  • Tania Fernanda Madrueño-Chávez Facultad de Psicología, Universidad Autónoma de Coahuila, Unidad Saltillo
  • Juan Pablo Gualajara-Valdés Facultad de Psicología, Universidad Autónoma de Coahuila, Unidad Saltillo
  • Diana Isabel López Rodríguez Facultad de Psicología, Universidad Autónoma de Coahuila, Unidad Saltillo

DOI:

https://doi.org/10.29059/rpcc.20230615-157

Abstract

Various mental health problems have been reported to have increased exponentially because of the COVID-19 pandemic. The objective of the research was to compare the anxiety, depression and hopelessness reported by students who suffered COVID-19 and those who did not. There was a non-probabilistic sample of volunteer subjects of 538 students from a bachelor and degree university in northeastern Mexico who had and did not have COVID-19. Significant differences were found (p> .05), with a weak effect size (d> .30), where the students who did have COVID-19 presented greater anxiety, depression, and hopelessness. It concludes on the need for precise diagnoses for the implementation of prevention and intervention strategies applied by specialists responsible for attending to the mental health of the youth population

References

Akdeniz, G., Kavakci, M. Gozugok, M., Yalcinkaya, S., Kucukay, A., & Sahutogullari, B. (2020). A survey of attitudes, anxiety status, and protective behaviors of the university students during the covid-19 outbreak in Turkey [Una encuesta de actitudes, estado de ansiedad y comportamientos protectores de los estudiantes universitarios durante el brote de covid-19 en Turquía]. Frontiers in Psychology, 11, 1-9. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.00695

Beck, A. & Clark, D. (2012). Terapia cognitiva para trastornos de ansiedad. Desclée de Brouwer.

Beck, A., Emery, G., Rush, J., & Shaw, B. (2010). Terapia cognitiva de la depresión. Desclée de Brouwer.

Caballero, C.C., & Campo, A. (2020). Problemas de salud mental en la sociedad: un acercamiento desde el impacto del COVID 19 y de la cuarentena. Duazary, 17(3), 1-3. https://doi.org/10.21676/2389783X.3467

Camuñas, N., Mavrou, I., & Miguel-Tobal, J.J.M. (2019). Ansiedad y tristeza-depresión: Una aproximación desde la teoría de la indefensión-desesperanza. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 24(1), 19-28. http://doi.org/ 10.5944/rppc.23003

D’Angelo, L. (2020). Tamaño del efecto, potencia de la prueba, factor de bayes y meta-análisis en el marco de la crisis de reproductibilidad de la ciencia. El caso de la diferencia de medias con muestras independientes- (primera parte). Cuadernos del CIMBAGE, 1(23), 47-83.

Dosil, M., Ozamiz, N., Redondo, I., Jaureguizar, J., & Picaza, M. (2020). Impacto psicológico de COVID-19 en una muestra de profesionales sanitarios españoles. Revista de Psiquiatría y Salud Mental, 13, 1-15.

Fischer, H. (2010). The central limit theorem from Laplace to cauchy: changes in stochastic objectives and in analytical methods [El teorema del límite central de Laplace a Cauchy: cambios en los objetivos estocásticos y en los métodos analíticos]. Springer.

Galindo, O., Benjet, C., Juárez, F., Rojas, E., Riveras, A., Aguilar, J.L., Álvarez, M.A., & Alvarado, S. (2015). Propiedades psicométricas de la Escala Hospitalaria de Ansiedad y Depresión (HADS) en una población de pacientes oncológicos mexicanos. Salud Mental, 38(4), 253-258. https://www.doi.com/10.17711/SM.0185-3325.2015.035

Giraldo, V. (2021) Efectos del confinamiento en estudiantes universitarios: un análisis basado en diferencias de género. Revista Internacional Multidisciplinaria, 2(1), 509-521. https://doi.org/10.46785/ciidj.v1i1.92

González, J., Garza, R.I., & Hernández, A. (2019). Estructura interna de una escala de indefensión para jóvenes del norte de México. Actualidades en psicología, 33(127), 81-95. https://www.doi.com/ 10.15517/ap.v33i127.33428

Gonzalo, M. (2018) ¿De que hablamos cuando hablamos de salud mental?. Utopía y Praxis Latinoamericana, 23(83), 86-95. https://doi.org/10.5281/zenodo.1438570

Hacimusalar, Y., Civan, A., Burak, A., & Sinan, M. (2020). Anxiety and hopelessness levels in COVID-19 pandemic: A comparative study of healthcare professionals and other community simple in Turkey [Niveles de ansiedad y desesperanza en la pandemia de COVID-19: un estudio comparativo de profesionales de la salud y otros simples comunitarios en Turquía]. Journal of Psychiatric, 129, 181-188. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2020.07.024

Islam M.A, Barna S.D., Raihan H., Khan M.N.A., & Hossain M.T. (2020) Depression and anxiety among university students during the COVID-19 pandemic in Bangladesh: A webbased cross sectional survey [Depresión y ansiedad entre estudiantes universitarios durante la pandemia de COVID-19 en Bangladesh: una encuesta transversal basada en la web]. Plos One, 15(8). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0238162

Macaya, X., Pihan, R., & Vicente, B. (2018) Evolución del constructo de salud mental desde lo multidisciplinario. Revista Humanidades Médicas, 18(2), 215-232. http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v18n2/1727-8120-hmc-18-02-338.pdf

Organización Mundial de la Salud (2020). Depresión. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/depression

Organización Mundial de la Salud (2021a). Preparación y respuesta en materia de salud mental para la pandemia de COVID-19. https://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/EB148/B148_20-sp.pdf

Organización Mundial de la Salud (2021b). Información básica sobre la COVID-19. https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19

Organización Panamericana de la Salud (2018). La carga de los trastornos mentales en la Región de las Américas. https://www.paho.org/sites/default/files/2020-09/MentalHealth-profile-2020%20Mexico%20esp.pdf

Rivera, K.M., & Torres, G.T. (2021). Salud mental en estudiantes de odontología durante la pandemia de COVID-19. Revista Estomatológica Herediana, 31(1), 68-69. https://doi.org/10.20453/reh.v31i1.3920

Sánchez, H., Yarlequé, L., Alva, L., Nuñez, E., Arenas, C., Matalinares, M., Gutiérrez, E., Egoavil, I., Solis, J., & Fernandez, C. (2021). Indicadores de ansiedad, depresión, somatización y evitación experiencial en estudiantes universitarios del Perú en cuarentena por Covid – 19. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 21(2), 346-353. http://dx.doi.org/10.25176/rfmh.v20i4.3198

Santana, M., de Luna, L., Lozano, E., & Hermosillo, A. (2020) Exploración del riesgo de suicidio en estudiantes universitarios mexicanos durante el aislamiento social por Covid-19. Revista de Psicología de la Universidad Autónoma del Estado de México, 9(18), 54-72. https://doi.org/10.36677/rpsicologia.v9i18.15582

Saravia, M., Cazorla, P., & Cedillo, L. (2020). Nivel de ansiedad de estudiantes de medicina de primer año de una universidad privada del Perú en tiempos de COVID–19. Revista de la

Facultad de Medicina Humana, 20(4), 568-573. http://dx.doi.org/10.25176/rfmh.v20i4.3198

Saricali, M., Satici, S.A., Satici, B., Gocet-Tekin, E., & Griffiths, M.D. (2020). Fear of COVID-19, mindfulness, humor, and hoplessness: a multiple mediation analysis [Miedo al COVID-19, mindfulness, humor y desesperanza]. Internacional Journal of Mental Health and Addiction, 1, 1-15. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00419-5

Savitsky, B., Findling, Y., Ereli, A., & Hendel, T. (2020). Anxiety and coping strategies among nursing students during the covid-19 pandemic [Ansiedad y estrategias de afrontamiento entre estudiantes de enfermería durante la pandemia de covid-19]. Nurse Education in Practice, 46, 1-7. https:// doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102809

Scotland, E. (1969). The psychology of hope [Psicología de la esperanza]. Jossey Bass.

Sousa, V.D., Driessnack, M., & Costa, I.A. (2007). Revisión de diseños de investigación resaltantes para enfermería. Parte 1. Diseños de investigación Cuantitativa. Revista Latinoamericana Enfermagem, 15(3), 1-15.

Suysuy, E., & Chávarry, P. (2021) Salud mental durante el confinamiento por SARS-COV-2 en estudiantes universitarios peruanos. Revista Científica Horizonte Empresarial, 8(1), 376-381. https://doi.org/10.26495/rce.v8i1.1642

Till Hoyt, L., Cohen, A., Brandon, D. Maker Castro, E., & Neshat, Y. (2020). Constant stress has become the new normal: stress and anxiety inequalities among U.S. college students in the time of COVID-19 [El estrés constante se ha convertido en la nueva normalidad: desigualdades de estrés y ansiedad entre los estudiantes universitarios de EE. UU. en tiempos de COVID-19]. Journal of Adolescent Health, 68(2), 270-276. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.10.030

Vásquez, G., Urtecho-Osorto, Óscar R., Agüero-Flores, M., Díaz Martínez, M. J., Paguada, R.M., Varela, M. A., Landa-Blanco, M., & Echenique, Y. (2020). Mental health, confinement, and coronavirus concerns: a qualitative study [Preocupaciones por la salud mental, el confinamiento y el coronavirus: un estudio cualitativo]. Revista Interamericana De Psicología, 54(2),13-33. https://doi.org/10.30849/ripijp.v54i2.1333

Villegas, G.C. (2004). Reporte de experiencia profesional [Tesis de maestría]. Facultad de Psicología, Universidad Nacional Autónoma de México.

Vivanco, A., Saroli, D., Caycho, T., Carbajal, C., & Noé, M., (2020). Ansiedad por Covid-19 y salud mental en estudiantes universitarios. Revista de Investigación en Psicología, 23(2), 197-215. http://dx.doi.org/10.15381/rinvp.v23i2.19241

Wang, C., & Zhao. H. (2020). The Impact of COVID-19 on Anxiety in Chinese University Students [El impacto de COVID-19 en la ansiedad en estudiantes universitarios chinos]. Frontiers in Psychology, 11, 1-6. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01168

Published

2023-06-15

Issue

Section

Investigación empírica y análisis teórico