Proposal for primary prevention of child maltreatment: explicative theoretical model to identify historical-bio-psycho-socio-cultural factors
DOI:
https://doi.org/10.1804/rpcc-uacjs.v5i2.94Keywords:
Child abuse, primary prevention, theoretical model, Historical-bio-psycho-socio-cultural FactorsAbstract
The child maltreatment is a social and public health problem of multifactorial character that, in major or minor measure, include a wide range of cultural, historical, social, juridical, economic, political, psychological and biological situations that understand a intrincate framework of violence, addictions, diseases, abandon, disinterest, abuses, negligence and poverty. In this situation, the present work tries to serve as theoretical contribution in the field of the psychology for the unification of criteria in the field of the primary prevention of the infantile mistreatment.As a hypothetical approach, we affirm which the theoretical analysis of the historical, biological, psychological, social and cultural factors that are involved in the phenomenon of the child mistreatment will allow to establish an integral definition that contemplates the totality of the problem and that facilitates the production of effective programs of primary prevention. General objective is to describe and analyze theoretically which are the historical, biological, psychological, social and cultural factors involved in child maltreatment and to describe the interaction between them, also, to generate a comprehensive definition in order to establish the structure that should have all the primary prevention programs of child maltreatment and in turn, to develop a way to proposed a theoretical model of a program for the primary prevention of child maltreatment. On the other hand, this work is a documentary study because it seeks to develop a theoretical conceptual frame to form a body of ideas on a subject of study (Galán, 2011).Among other things it is concluded that the elements traditionally used as the traditional aggressor-victim model with which to has been addressed child abuse and the fact consider the cases of abuse as emerging only in the family environment represent a limited perspective that does not allow effective interventions and programs in terms of primary prevention.References
Benbenaste, N., Luzzi, S. y Costa, G. (2007). VIGOTSKY: DESDE EL MATERIALISMO
HISTÓRICO A LA PSICOLOGÍA Aporte a una teoría del sujeto del conocimiento.
HOLOGRAMÁTICA, 7(3), 13-32. Recuperado de
http://www.cienciared.com.ar/ra/usr/3/216/n7_vol3pp13_32.pdf
*Bringiotti, M. I. (2005). LAS FAMILIAS EN “SITUACIÓN DE RIESGO” EN LOS CASOS DE
VIOLENCIA FAMILIAR Y MALTRATO INFANTIL. Texto Contexto Enferm, Florianópolis, 14(Esp.), 78-85. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71414365010
*Carreño, C. I. y Rey, A. (2010). Reflexiones en torno a la comprensión del maltrato infantil. Universitas Psychologica, 9(3), 807-822. Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/644/587
*Cerezo, M. A., Dolz, L., Pons, J. y Cantero, M. J. (1999). Prevención de maltrato de infantes: Evaluación del impacto de un programa en el desarrollo de los niños. Anales de psicología, 15(2), 239-250. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16715208
Comisión Nacional de Evaluación de la Política de desarrollo social. (2013). Medición de la pobreza en México y en las Entidades Federativas 2012. Recuperado de http://www.coneval.gob.mx/Informes/Coordinacion/Pobreza_2012/RESUMEN_EJECUTIVO_ MEDICION_POBREZA_2012_Parte1.pdf
*Fernandez, J. y Bravo, A. (2002). Maltrato infantil: situación actual y respuestas sociales.
Psicothema, 14, 118-123. Recuperado de http://www.psicothema.com/pdf/3481.pdf
*Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (2009, Julio). Maltrato infantil: una dolorosa realidad puertas adentro. Boletín de la infancia y adolescencia sobre el avance de los objetivos de desarrollo del Milenio. Recuperado de http://www.unicef.org/lac/Boletin- Desafios9-CEPAL-UNICEF(2).pdf
*Fontana, V. (1973). En defensa del niño maltratado (2da Ed.). México, D.F., México: Editorial Pax Galán, M. (2011). LA INVESTIGACIÓN DOCUMENTAL. Recuperado de
http://manuelgalan.blogspot.mx/2011/09/la-investgacion-documental_1557.html
*Gómez, C. y Gómez, M. (2008). Evaluación de estrategias de intervención para la prevención primaria del maltrato infantil. Revisión de la literatura. Acta Pediátrica de México, 29(5), 280-
Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/actpedmex/apm-2008/apm085g.pdf
*Haz, A. M. (1992). Determinantes del maltrato infantil. PSYKE Revista de la Escuela de Psicología de la Pontifica Universidad Católica de Chile, 1, 63-71. Recuperado de http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/17/17
*Haz, A. M. (1997). Menores Víctimas del Maltrato Físico: Un Estudio Sobre Prevalencia y Factores de Riesgo en 1000 Familias Chilenas. PSYKE Revista de la Escuela de Psicología de la Pontifica Universidad Católica de Chile, 6(1), 47-56. Recuperado de http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/101/pdf
Instituto Federal Electoral. (2012). RESULTADOS NACIONALES DE LA CONSULTA INFANTIL Y
JUVENIL 2012. Recuperado de http://www.ife.org.mx/documentos/DECEYEC/consultaInfantilJuvenil2012/Informe_ejecutivo_ consulta2012.pdf
Kosic, K. (1979). Dialéctica de lo concreto. (5ta reimpresión). México, D.f.-Barcelona-Buenos Aires.
Grijalbo S.A.
*Loredo, A. (2008). Maltrato infantil: consideraciones básicas para el diagnóstico de las formas más preponderantes. Acta Pediátrica de México, 29(5), 255-361. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/actpedmex/apm-2008/apm085c.pdf
*Mikton, C. & Butchart, A. (2009). Child maltreatment prevention: a systematic review of reviews.
Bull World Health Organ, 87, 353–361. doi:10.2471/BLT.08.057075
*Moreno, J. M. (2004). Etiología del maltrato infantil: estilo educativo, prácticas de crianza y contexto social. Psicología y Salud, 14(1), 121-134. Recuperado de http://revistas.uv.mx/index.php/psicysalud/article/view/872/1603
*Moreno, J. M. (2006). Revisión de los principales modelos teóricos explicativos del maltrato infantil. Enseñanza e Investigación en Psicología, 11(2), 271-292. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29211205
*Muela, A. (2008). Hacia un sistema de clasificación nosológico de maltrato infantil. Anales de psicología, 24(1), 77-87. Recuperado de http://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/8152/1/Hacia%20un%20sistema%20de%20clasifi cacion%20nosologico%20de%20maltrato%20infantil.pdf
Padilla, N. y Diaz-Loving, R. (2013). PREMISAS FAMILIARES Y SOCIOCULTURALES DEL
EMPAREJAMIENTO. Enseñanza e Investigación en Psicología, 18(2), 249-262. Recuperado de http://cneip.org.mx/documentos/revista/CNEIP_18_2/249.pdf
*Perea, A., Loredo, A., Trejo, J., Baez, V., Martin, V., Monroy, A. y Venteño, A. (2001). El maltrato al menor: propuesta de una definición integral. Boletín Médico del Hospital Infantil de México. 58, 251-258. Recuperado de http://fundacionenpantalla.org/articulos/pdf's/DefinicionSNM- CAINM.pdf
Secretaría de Salud y Asistencia. (2006). Informe Nacional sobre Violencia y Salud. Recuperado de http://www.undp.org.mx/IMG/pdf/Informe_Nal_Salud.pdf
*Zunzunegui, M. V., Morales, J. M. y Martínez, V. (1997). Maltrato infantil: Factores socioeconómicos y estado de salud. ANALES ESPAÑOLES DE PEDIATRIA, 47(1), 33-41. Recuperado de http://www.aeped.es/sites/default/files/anales/47-1-7.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Those authors who have publications with the Journal of Psychology and Behavioral Sciences of the Academic Unit of Legal and Social Sciences, accept the following terms:
a. The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right to first publish their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike 4.0 International License. which allows third parties to share the work as long as its author and his first publication are indicated this journal.
b. Authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
C. Authors are allowed and recommended to disseminate their work through personal communication (e.g. colleagues) before and during the submission process, for purposes of feedback or enrichment of the work, which can produce interesting exchanges