Psychometric properties of a scale of social participation
DOI:
https://doi.org/10.1804/rpcc-uacjs.v5i2.89Keywords:
Social participation, content validity, reliability, construct validityAbstract
The aim of this study was to identify the psychometric properties of a scale of social participation in a sample of Mexican urban population. 400 participants who gave their voluntary consent were surveyed. It was hypothesized that eight dimensions could search the social participation that are linked to some structures of ecological model of human behavior. 91 items were reviewed by a group of experts who agreed that they had content validity, the scale was applied by trained psychologists in one session at their homes. A factorial analysis was made and got 8 factors or dimensions. It was concluded that the scale has reliability and construct validity. Dimensions: Accountability, Decision Making and Social Organization are located in the mesosystem structure of ecological model of human behavior and Negative Orientation Suffrage, Tax Compliance, Civic Obligations, Traffic Regulations and Political Participation are dimensions that belong to ontosystem.References
Alaníz, C. (2013). Modalidades de participación social en educación básica. Argumentos, 26, (72), 167-189.
Banda, A. L., González, A. V., Valenzuela, G. A., Morales, M. A. y Avendaño, A. (2010). Participación ciudadana: perspectiva cuantitativa de estudio. Enseñanza e Investigación en Psicología, 15, (2), 377-392.
Banda, A. L., Morales, M. A., Flores, R., Del Castillo, D. M. y Quintero-Mármol, A. (2012). La participación social mediadora en la calidad de vida de una población urbana. En R. Díaz- Loving, S. Rivera e I. Reyes (Eds.), La Psicología Social en México (pp. 703-708). México: Universidad Autónoma de Nuevo León, Arturo González López y AMEPSO.
Beets, S. D. (2005). Understanding the demand-side issues of international corruption. Journal of Business Ethics, 57, (1), 65-81.
Belsky, J. (1980). Child maltreatment: An ecological integration. American Psychologist, 35, (4), 320-335.
Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. España: Paidós.
Canaval, G. E. (1999). Propiedades psicométricas de una escala para medir percepción del empoderamiento comunitario en mujeres. Colombia Médica, 30, (2), 69-73.
Conterno, E. (2004). Evaluación rápida del proceso de descentralización 2003: transparencias y participación ciudadana informe de hallazgos. Prodes Informe Técnico, 1, (8), 1-31.
Ferrando, P. J. y Anguiano, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del Psicólogo, 31, (1), 18-33.
Flores, G. B., y Javiedes, M. L. (2000). Análisis de participación en el área del desarrollo comunitario desde un enfoque psicosocial. Psicothema, 12, (2), 226-230.
Folgueiras, P. (2008). La participación en sociedades multiculturales. Elaboración y evaluación de un programa de participación activa. Relieve, 14, (2), 1-16.
Hair, J. F, Anderson, R. E., Tatham, R. L. y Black, W. C. (2007). Medidas conjuntas de calidad del ajuste para los modelos de ecuaciones estructurales. En J. F. Hair Jr., R. E. Anderson, R.
L. Tatham y W. W. Black (Eds.), Análisis Multivariante (pp. 679-690). España: Prentice Hall International.
Herrero, J. (2010). El análisis factorial confirmatorio en el estudio de la estructura y estabilidad de los instrumentos de evaluación: un ejemplo con el cuestionario de autoestima CA-14. Psychosocial Intervention, 19, (3), 289-300.
Hoyos, M. (2003). Ciudadanía y participación: más fantasmas para la juventud. Última Década, 11, (19), 1-11.
Illescas, I., Ruiz, S. y Martínez, A. (2004). Concepción metodológica para el estudio de la participación. Enseñanza e Investigación en Psicología, 9, (2), 367-388.
Irvin, R. A. y Stansbury, J. (2004). Citizen participation in decision making: is it worth the effort?.
Public Administration Review, 64, (1), 55-65.
Manrique, G y Carrera, M. J. (2003-2004). Participación ciudadana y marginación social: conceptualización y parámetros de medición. Revista de la Universidad de Cristóbal Colón, (17-18), 77-88.
Maton, K. I. (2008). Empowering community settings: agents of individual development, community betterment and positive social change. American Journal of Community Psychology, 41, (1- 2) 4-21.
Montero, M. (2009). Community action and research as citizenship construction. American Journal of Community Psychology, 43, (1-2), 149-161.
Pérez, F. (2004). El medio social como estructura psicológica. Reflexiones a partir del modelo ecológico de Bronfenbrenner. EduPsykhé, 3, (2), 161-177.
Picazo, C., Zornoza, A. y Peiró, J. M. (2009). Los procesos de participación social y participación orientada a la tarea y el aprendizaje como antecedentes de la cohesión grupal. Una perspectiva longitudinal. Psicothema, 21, (2), 274-279.
Ríos, M. L. y Moreno, M. P. (2009). Influencia de la participación comunitaria y la identidad con el lugar en la satisfacción vital en inmigrantes. Escritos de Psicología, 3, (2), 8-16.
Rotino, A., Urrea, C. y Ledezma, T. (2000). Midiendo lo social: propuesta para construir un índice de participación. Revista Venezolana de Análisis de Coyuntura, VI, 1, 161-188.
Yang, K. y Holzer, M. (2006). The performance-trust link: implications for performance measurement. Public Administration Review, 66, (1), 114-126.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Those authors who have publications with the Journal of Psychology and Behavioral Sciences of the Academic Unit of Legal and Social Sciences, accept the following terms:
a. The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right to first publish their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike 4.0 International License. which allows third parties to share the work as long as its author and his first publication are indicated this journal.
b. Authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
C. Authors are allowed and recommended to disseminate their work through personal communication (e.g. colleagues) before and during the submission process, for purposes of feedback or enrichment of the work, which can produce interesting exchanges