Communication and digital culture in university students of the UACJS

Authors

  • Arturo Secundino Hernández Gómez Universidad Autónoma de Tamaulipas
  • Luis Fernando Morales Wong Universidad Autónoma de Tamaulipas

DOI:

https://doi.org/10.1804/rpcc-uacjs.v3i2.68

Keywords:

positioning, social networks, students, college

Abstract

The Facebook’s positioning relevance among college students belonging to the UACJS, Campus Tampico was preliminary explored by using a non-experimental, cross sectional design developed as a stratified probabilistic test compound of 390 students who are part of the Bachelor of Communication Sciences program of the Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales, of The Universidad Autónoma de Tamaulipas. In this, a questionnaire was administered and within it, a section in which the technique of natural semantic networks was included in order to obtain the Facebook’s relative positioning. The results given show that, although considering the semantic weight (SW) and semantic density of the concepts (SDC), common and differential elements of meaning coexist among the rated objects, which is why Facebook is considered the core concept in the definition of each group; while Twitter, Messenger, hi5, My Space and Metroflog are positioned as shared elements for the different groups.

References

Alberich, J. y Roig, A. (2005). Comunicación audiovisual digital. Barcelona: OUC.

García C., N. (2009). Culturas híbridas. México: De bolsillo.

Geertz, C. (2000). La interpretación de las culturas. España: Gedisa.

González, J. A. (1987). Reseña de “de los medios a las mediaciones: comunicación, cultura y hegemonía. Universidad de Colima, México: pp. 185-186. Recuperado el 23 de marzo en: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=31610308

Scolari, C. A. (2009). Alrededor de la(s) convergencia(s) conversaciones teóricas, divergencias conceptuales y transformaciones en el ecosistema de medios. Signo y Pensamiento. Colombia: 44-55. Recuperado el 30 de marzo de 2011 en: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=86011409003

Sierra, G. L. I. (2009). Reseña de "Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva" de Carlos Scolari. Signo y Pensamiento. Colombia: 392-393. Recuperado el 30 de marzo de 2011 en: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=86011486011

Zires R., M. (2005). Del rumor al tejido cultural y saber político. México: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco.

Published

2012-11-30

Issue

Section

Investigación empírica y análisis teórico