A psychosocial participation model
DOI:
https://doi.org/10.1804/rpcc-uacjs.v4i1.64Keywords:
Social participation, quality of life, structural equation modelingAbstract
The aim was to identify the variables that comprise the psychosocial model of participation and further identify bidirectional influence between quality of life and social participation. It was employed a survey of 139 items in a sample of 400 participants. The structural process modeling showed quality of life factor is influenced by variables like: self-image, own family and general family. Social participation factor was integrated by social organization, authority and social participation, and community actions. The model identified showed bidirectional influenced between quality of life and social participation factors.References
Banda, A. L., Morales, M. A., Flores, R., Del Castillo, D. M. & Quintero-Mármol, A. (2012). La participación social mediadora en la calidad de vida de una población urbana. En R. Díaz-Loving, S. Rivera & I. Reyes (Eds.), La Psicología Social en México Vol. XIV (pp. 703-708). México: Universidad Autónoma de Nuevo León, Arturo González López & AMEPSO.
Banda, A. L. & Morales, M. A. (2011). Calidad de vida de los estudiantes: factores internos y externos. En J. M. Román, M. A. Carbonero y J. D. Valdivieso (Eds.), Educación, aprendizaje y desarrollo de una sociedad multicultural (pp. 10415-10428). España: Ediciones de la Asociación Nacional de Psicología y Educación.
Banda, a l, González, a v, Valenzuela, g a, Morales, m a & Avendaño, a. (2010a). Participación ciudadana: perspectiva cuantitativa de estudio. Enseñanza e Investigación en Psicología, 15, (2), 377-392.
Banda, A.L. & Morales, M. A. (2010b). Modelo estructural de calidad de vida subjetiva. En: A.L. Banda, J. Palomar, A. V. González (Eds.). Calidad de vida: un enfoque psicológico (pp. 13-27). México: Universidad de Sonora.
Banda, A. L., Valenzuela, G. A., González, A. V. & Morales, M. A. (2010c). Factores individuales, sociales y políticos de participación ciudadana. En Daniel Carlos Gutiérrez Rohán, Blanca A. Valenzuela, Juan Piovani, Manuela Guillén Lúgigo (Eds.), Memoria del II Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales (pp. 1-17). México: Universidad de Sonora.
Banda, A. L. (2008). ¿Es necesario educarnos en la búsqueda de un proceso de calidad de vida?. En: G. A. Valenzuela, A. V. González, A. L. Banda (Eds.), Perspectivas y Retos de la Educación I (pp. 97-107). México: Universidad de Sonora, CONACYT, UNED.
Bognar, g. (2005). The concept of quality of life. Social Theory and Practice, 31, (4), 561-580.
Bollen, K. A. (1989). Structural equations with latent variables. New York: John Wiley & sons.
Bramston, p, Chipuer, h & Pret, g. (2005). Conceptual principles of quality of life: an empirical exploration. Journal of Intellectual Disability Research, 49, (10), 728-733.
Cronbach, l j. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of test. Psychometrika, 16, (3), 297-334.
Cummins, r a. (2005). Moving from the quality concept to a theory. Journal of Intellectual Disability Research, 49, (10), 699-706.
Díaz, d, Martínez, m l & Cumsille, p. (2003). Participación comunitaria en adolescentes: desafíos para la promoción de la salud. Revista de Psicología de la Universidad de Chile, XII, (2), 53-70.
Felce, d. & Perry, j. (1995) Quality of life: it’s definition and measurement. Research in Development Disabilities, 16, (1), 51-74.
Ferrando, p j & Anguiano, c. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del Psicólogo, 31, (1), 18-33.
Flores, b g & Javiedes, m l. (2000). Análisis de participación en el área de desarrollo comunitario desde un enfoque psicosocial. Psicothema, 12, (2), 226-230.
González, A. & Vásquez, M. (1999). El análisis factorial confirmatorio: una herramienta para la validación de pruebas psicodiagnósticas. Revista Cubana de Psicología, 16, 2, Recuperado el 5 de junio de 2012 de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43221999000200004&1ng=pt&nrm=iso
Grubits, s & Vera, j a. (2005). Construcción de la identidad y la ciudadanía. Ra Ximhai, 1, (3), 471-488.
Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L. & Black, W. C. (2007). Medidas conjuntas de calidad del ajuste para los modelos de ecuaciones estructurales. En J. F. Hair Jr., R. E. Anderson, R. L. Tatham & W. C. Black (Eds.), Análisis Multivariante (pp. 679-690). España: Prentice Hall International.
Herrero, j. (2010). El análisis factorial confirmatorio en el estudio de la estructura y estabilidad de los instrumentos de evaluación: un ejemplo con el cuestionario de autoestima CA-14. Psychosocial Intervention, 19, (3), 289-300.
Hoyos, m. (2003). Ciudadanía y participación: más fantasmas para la juventud. Última década Revista del Centro de Investigación y Difusión Poblacional, (19), 1-11.
Illescas, i, Ruiz, s & Martínez, a. 2004. Concepción metodológica para el estudio de la participación. Enseñanza e Investigación en Psicología, 9, (2), 367-388.
Irvin, r a. & Stansbury, j. (2004). Citizen participation in decision making: is it worth the effort?. Public Administration Review, 64, (1), 55-65.
Kliksberg, b. (1999). Seis tesis no convencionales sobre participación. Revista de Estudios Sociales, (4), 107-124
Manrique, g & Carrera, m j. (2003-2004). Participación ciudadana y marginación social: conceptualización y parámetros de medición. Revista de la Universidad de Cristóbal Colón, (17-18), 77-88.
Maton, k i. (2008). Empowering community settings: agents of individual development, community betterment and positive social change. American Journal of Community Psychology, (41), 4-21.
Merino, m, Díaz, m & DeRoma, v. (2004). Validación del inventario de conductas parentales: un análisis factorial confirmatorio. Persona, (7), 145-162.
Montero, m. (2009). Community action and research as citizenship construction. American Journal of Community Psychology, (43), 149-161.
Organización Mundial de la Salud OMS. (2008). Estrategia de cooperación. Documento disponible en http://www.who.int/countryfocus/cooperation_strategy/ccsbrief_cuba_es.pdf
Orwig, r l & Fimmen, m d. 2005. Quality of life comparison: objective assessment versus subjective assessment. The Journal of Baccalaureate Social Work, 11, (1), 30-39.
Palomar, j. (2000). The development of an instrument to measure quality of life in Mexico City. Social Indicators Research, (50), 187-208.
Picazo, c, Zornoza, a & Peiró, j m. (2009). Los procesos de participación social y participación orientada a la tarea y el aprendizaje como antecedentes de la cohesión grupal. Una perspectiva longitudinal. Psicothema, 21, (2), 274-279.
Ríos, m l & Moreno, m p. (2009). Influencia de la participación comunitaria y la identidad con el lugar en la satisfacción vital en inmigrantes. Escritos de Psicología, 3, (2), 8-16.
Rodríguez, G. I. (2004). Participación ciudadana: nuevo espacio de socialización. Universidad de La Habana, Cuba. Recuperado el día 12 de abril de 2010 enhttp://www.monografias.com/trabajos18/nueva-participacion-ciudadana/nueva-participacion-ciudadana.shtml#ddefin
Rotino, a, Urrea, c & Ledezma, t. (2000). Midiendo lo social: propuesta para construir un índice de participación. Revista Venezolana de Análisis de Coyuntura, VI, (1), 161-188.
Ruíz, m a, Pardo, a & San Martín, r. (2010). Modelos de ecuaciones estructurales. Papeles del Psicólogo, 31, (1), 34-45.
Schwartzmann, l. (2003). Calidad de vida relacionada con la salud: aspectos conceptuales. Ciencia y enfermería, IX, (2), 9-21.
Trujillo, s, Tovar, c & Lozano, m. (2004). Formulación de un modelo teórico de la calidad de la vida desde la psicología. Universitas Psychologica, 3, (1), 89-98.
Veenhoven, r. (2000). The four qualities of life. Journal of Happiness Studies, (1), 1-39.
Velarde, e & Ávila, c. 2002. Evaluación de la calidad de vida. Salud Pública en México, 44, (4), 349-361.
Velázquez, e & Martínez, l. (2004). Participación y género: desafíos para el desarrollo de una política de juventud en Chile. Psykhe, 13, (1), 43-51.
Wong, n t, Zimmerman, m a & Parker, e a. (2010). A typology of youth participation and empowerment for child and adolescent health promotion. American Journal of Community Psychology, (46), 100-114.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Those authors who have publications with the Journal of Psychology and Behavioral Sciences of the Academic Unit of Legal and Social Sciences, accept the following terms:
a. The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right to first publish their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike 4.0 International License. which allows third parties to share the work as long as its author and his first publication are indicated this journal.
b. Authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
C. Authors are allowed and recommended to disseminate their work through personal communication (e.g. colleagues) before and during the submission process, for purposes of feedback or enrichment of the work, which can produce interesting exchanges