Student violence as a mediator variable between social goals and school coexistence in high school students from Southern Sonora

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29059/rpcc.20250601-194

Abstract

Social goals refer to objectives prioritized by students during their interactions, which may shape their behavior and school dynamics. Nevertheless, the absence of these goals may lead to conflict. This study´s goal was to analyze the relationship between social goals and school coexistence, mediated by violence perception in an educational environment. It corresponds under a quantitative approach with a transversal non-experimental design as well as an explanatory scope. The sample consisted of 567 urban public high school students from the South of Sonora. 41.6% (236) were males, and 58.4% (331) were females. Results showed a significant positive relationship between social goals and school coexistence, as well as a significant negative relationship between both variables and the general violence index. A significant indirect effect was found between social goals and school coexistence, mediated by the general violence index, which explained the 21% the model´s variability. Findings put in evidence how violence perception influences the relationship between both variables.

 

References

Alonso-Tapia, J. & Rodríguez-Rey, R. (2012). Situaciones de interacción y metas sociales en la adolescencia: desarrollo y validación inicial del Cuestionario de Metas Sociales (CMS). Estudios de Psicología: Studies in Psychology, 33(2), 191-206. http://dx.doi.org/10.1174/021093912800676484

Andrades-Moya, J. (2020). School coexistence in Latin America: A literature review. Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.17

Bandalos, D. L., & Finney, S. J. (2019). Factor analysis: Exploratory and confirmatory. In G. R. Hancock, L. M. Stapleton, & R. O. Mueller (Eds.), The reviewer’s guide to quantitative methods in the social sciences (2nd ed., pp. 98–122). Routledge/Taylor & Francis Group. https://doi.org/10.4324/9781315755649-8

Baquedano, C., & Echeverría, R. (2013). Competencias psicosociales para la convivencia escolar libre de violencia: Experiencia en una primaria pública de Mérida, Yucatán, México. Psicoperspectivas, 12(1), 139-160. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol12-Issue1-fulltext-210

Caballero, M. J. (2010). Convivencia escolar. Un estudio sobre buenas prácticas. Revista de Paz y Conflictos, (3), 154-169. https://revistaseug.ugr.es/index.php/revpaz/article/view/448

Camerini, A. L., Marciano, L., Carrara, A., & Schulz, P. J. (2020). Cyberbullying perpetration and victimization among children and adolescents: A systematic review of longitudinal studies. Telematics and Informatics, 49(1), 1-13. https://doi.org/10.1016/j.tele.2020.101362

Caso-Niebla, J., Díaz-López, C. D., & Caso-López, A. C. (2013). Aplicación de un procedimiento para la optimización de la medida de la convivencia escolar. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(2), 137-145. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4698697

Cerda, G., Pérez, C., Elipe, P., Casas, J. A., & Del Rey, R. (2019). Convivencia escolar y su relación con el rendimiento académico en alumnado de Educación Primaria. Revista de psicodidáctica, 24(1), 46-52. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.05.001

Cheng, R. W., & Lam, S. (2013). The interaction between social goals and self-construal on achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 38, 136-148. http://dx.doi.org/10.1016/j.cedpsych.2013.01.001

Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación. (2021). La violencia entre estudiantes de educación básica y media superior en México. Aportaciones sobre su frecuencia y variables asociadas a partir de estudios de gran escala. https://www.mejoredu.gob.mx/publicaciones/informe-de-resultados/la-violencia-entre-estudiantes-de-educacion-basica-y-media-superior-en-mexico

Cvetkovic-Vega, A., Maguiña, J. L., Soto, A., Lama-Valdivia, J. & Correa-López, L. E. (2021). Estudios transversales. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 21(1), 179-185. https://doi.org/10.25176/RFMH.v21i1.3069

De Aroni, Á. B., & Medina, G. A. (2021). Bullying escolar y aprendizaje en los estudiantes del cuarto y quinto grado de secundaria, 2021. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 14088-14103. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1375

Díaz, S. P., & Sime, L. E. (2016). Convivencia escolar: una revisión de estudios de la educación básica en Latinoamérica. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (49), 125-145. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194247574008.pdf

Estrada, E. G., & Mamani, H. J. (2020). Violencia escolar y niveles de logro de aprendizaje en una institución educativa pública de Puerto Maldonado. Puriq, 2(3), 165-175. https://doi.org/10.37073/puriq.2.3.86

Eyuboglu, M., Eyuboglu, D., Pala, S. C., Oktar, D., Demirtas, Z., Arslantas, D., & Unsal, A. (2021). Traditional school bullying and cyberbullying: Prevalence, the effect on mental health problems and self-harm behavior. Psychiatry Research, 297, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2021.113730

Fernandez-Rio, J., Méndez-Giménez, A., & Estrada, J. A. C. (2014). A Cluster Analysis on Students’ Perceived MotivationalClimate. Implications on Psycho-Social Variables. The Spanish Journal of Psychology, 17, E18. https://doi.org/10.1017/sjp.2014.21

Fierro-Evans, C., & Carbajal-Padilla, P. (2019). Convivencia escolar: Una revisión del concepto. Psicoperspectivas, 18(1), 9-27. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol18-Issue1-fulltext-1486

Fierro-Evans, C., & Carbajal-Padilla, P. (2021). Modelo de convivencia escolar. Un marco para políticas públicas, formación e investigación. Sinéctica, (57), 1-24. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2021)0057-011

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia [Unicef]. (2019). Panorama estadístico de la violencia contra niñas, niños y adolescentes en México. https://www.unicef.org/mexico/informes/panorama-estad%C3%ADstico-de-la-violencia

Galtung, J. (2013). Conflict Transformation by Peaceful Means (The Transcend Method). En J. Galtung & D. Fischer (eds.), Johan Galtung, pioneer of peace research (pp. 59-70). Springer.

García, P. S. (2021). Caracterización de las prácticas y estrategias de resolución de conflictos en relación a la convivencia escolar y clima en el aula. Revista Educación las Américas, 11(1), 44-56. https://doi.org/10.35811/rea.v11i1.141

García, L., & Niño, S. (2018). Percepciones sobre convivencia escolar y bullying en una institución educativa de Bogotá. Cultura. Educación y Sociedad 9(1), 45-58. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.03

González, E., Peña, M. O., & Vera, J. Á. (2017). Validación de una escala de roles de víctimas y agresores asociados al acoso escolar. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15(1), 224–239. https://www.redalyc.org/pdf/2931/293150349010.pdf

González-Cutre, D., Sicilia, Á., Moreno, J. A., & Fernández-Balboa, J. M. (2009). Dispositional flow in physical education: Relationships with motivational climate, social goals, and perceived competence. Journal of teaching in physical Education, 28(4), 422-440. https://doi.org/10.1123/jtpe.28.4.422

Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Bracho-Amador, C. y Pérez-Quero, F. J. (2016). Metas sociales, clima motivacional, disciplina y actitud del alumno según el docente. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 16(64), 649-666. http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2016.64.003

Gouveia, V. V. (2003). A natureza motivacional dos valores humanos: evidências acerca de uma nova tipologia. Estudos de psicologia, 8(3), 431–443. https://doi.org/10.1590/S1413-294X2003000300010

Hayes, A. F. (2018). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis. The Gilford Press.

Hensums, M., Brummelman, E., Larsen, H., Van den Bos, W., & Overbeek, G. (2023). Social goals and gains of adolescent bullying and aggression: A meta-analysis. Developmental Review, 68, Article e101073. https://doi.org/10.1016/j.dr.2023.101073

Herrera-Mendoza, K., & Rico-Ballesteros, R. (2014). El clima escolar como elemento fundamental de la convivencia en la escuela. Escenarios, 12(2), 7-18. https://doi.org/10.15665/esc.v12i2.311

Kalkbrenner, M. T., (2021) A Practical Guide to Instrument Development and Score Validation in the Social Sciences: The MEASURE Approach. Practical Assessment, Research, and Evaluation 26(1). https://doi.org/10.7275/svg4-e671

King, R. B., McInerney, D. M., & Watkins, D. A. (2012). Studying for the sake of others: the role of social goals on academic engagement. Educational Psychology, 32(6), 749-776. https://doi.org/10.1080/01443410.2012.730479

Košir, K., Zorjan, S., Mikl, A., & Horvat, M. (2021). Social goals and bullying: Examining the moderating role of self-perceived popularity, social status insecurity and classroom variability in popularity. Social Development, 31(2), 1-17. https://doi.org/10.1111/sode.12547

Leyton, I. (2020). Convivencia escolar en Latinoamérica: una revisión de literatura latinoamericana (2007-2017). Revista Colombiana de Educación, (80), 227-260. https://doi.org/10.17227/rce.num80-8219

Mardones-Soto, G. (2023). La influencia del clima escolar en el aprendizaje: Revisión sistemática. Revista Realidad Educativa, 3(2), 121-145. https://doi.org/10.38123/rre.v3i2.300itas

Muñoz, M. T., Lucero, B. A., Cornejo, C. A., Muñoz, P. A., & Araya, N. E. (2014). Convivencia y clima escolar en una comunidad educativa inclusiva de la Provincia de Talca, Chile. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(2), 16-32. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/497

Ojanen, T., & Findley-Van Nostrand, D. (2014) Social goals, aggression, peer preference, and popularity: longitudinal links during middle school. Development Psychology, 50(8):2134-2143. https://doi.org/10.1037/a0037137

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (2021). Más allá de los números: poner fin a la violencia y el acoso en el ámbito escolar. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378398

Ouano, J. A., & Punugu, J. N. (2012). Social goals of Filipino adolescents: Do they contribute to student life satisfaction? International Journal Of Research Studies In Psychology, 1(3). https://doi.org/10.5861/ijrsp.2012.296

Reyes, Y., & Acuña, J. (2020). Acoso escolar y disrupción del aprendizaje en estudiantes de la secundaria de Chilpancingo, México. Revista Innova Educación, 2(3), 413-430. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8054545itas

Roy-García I, Rivas-Ruiz R, Pérez-Rodríguez M., & Palacios-Cruz, L. (2019). Correlación: no toda correlación implica causalidad. Revista Alergia México, 66(3), 354-360. Https://doi.org/10.29262/ram.v66i3.651

Smalley, D. A. (2010). A social goals perspective on bullying in schools. School of Psychology University of Sussex.

Valdés-Cuervo, A. A., García-Vázquez, F. I., Torres-Acuña, G. M., Urías-Murrieta, M. U. & Grijalva-Quiñonez, C. S. (2019). Medición en Investigación Educativa con Apoyo del SPSS y el AMOS. CONACYT. https://www.itson.mx/publicaciones/Documents/cienciassociales/MEDICIÓN%20EN%20INVESTIGACIÓN%20(1).pdf

Published

2025-06-01

Issue

Section

Investigación empírica y análisis teórico