Utopias and dystopia, fears and hopes among university youth

Authors

  • Ana María Fernández Poncela Universidad Autónoma Metropolitana

DOI:

https://doi.org/10.29059/rpcc.20250601-193

Keywords:

projects, feelings, representations, utopia, dystopia

Abstract

Based on the social concepts and projects of utopia and dystopia, and the social emotions that arouse, the vision and reflection of the idea and thinking of the future, and the feelings that accompany it, in a group of students are inquir. Which is done through the focus of social representations and with the information obtained in the application of focus groups between university students that illuminated projects and affections, as well as their intertwining. In general, utopia is considered more beneficial, but more possible to dystopia, there is fear in the future, but there is also hope.

References

Abellán, J. L. (1971). Mito y cultura. Madrid: Seminarios y ediciones.

Abric, J. C. (2004). “Las representaciones sociales: aspectos teóricos” en Abric, J.-C.

(Dir.) Prácticas sociales y representaciones. México: Coyoacán.

Araya, S. (2002). Las representaciones sociales: ejes teóricos para su discusión. San José:

FLACSO.

Baczko, B. (1999). Los imaginarios sociales. Nueva Visión: Buenos Aires.

Banchs, M. A.; Agudo Guevara, Á. y Astorga, L. (2007). “Imaginarios, representaciones y

memoria social” en Arruba, Á. y De Alba, M. (Coords.) Espacios imaginarios y representaciones sociales. Aportes desde Latinoamérica. Barcelona: Anthropos/UAM-I.

Bauman, Z. (2007). Miedo líquido. La sociedad contemporánea y sus temores. Barcelona:

Paidós.

Bloch, E. (2007). El principio de la esperanza. Madrid: Trotta.

Bruner, J. (2002). La fábrica de historias. Buenos Aires: FCE.

Bruner, J. (2012). Realidad mental y mundos posibles. Barcelona: Gedisa

Carrillo, E.; Delgado, J.; López, M.; González Martín; Quiroga, S. y V. Marcos (2021).

Consciencia y sociedad distópica. Madrid: Adaliz.

Creswell, J. (2005). Educational research: Planning, conducting ans evaluating quantitative

and qualitative research. Upper Saddle River: Pearson,

De Sousa Santos, B. (2016). La difícil democracia. Una mirada desde la periferia europea.

Madrid: Akal.

De Sousa Santos, B. (2020). La cruel pedagogía del virus. Buenos Aires: CLACSO.

Durand, G. (2000). Lo imaginario. Barcelona: Ediciones del Bronce.

Durand, G. (2012). Las estructuras antropológicas del imaginario. México: FCE.

Erreguerena, J.(2011). Resistencia al porvenir. Las distopías en el cine hollywoodense.

México: UAM.

Fernández, A. M. (2009). La investigación social. México: UAM/Trillas.

Fromm, E. (1984). La revolución de la esperanza. México: FCE.

Fromm, E. (2006). Anotomía de la destructividad humana. México: SXXI.

Girola, L. (2012). “Representaciones e imaginarios sociales. Tendencias recientes en la

investigación” en de la Garza Toledo, E, y Leyva, G. (Eds.) Tratado de metodología de las ciencias sociales: perspectivas actuales. D.F.: FCE/UAM.

Jodelet, D. (2008). “La representación social: fenómenos, concepto y teoría” en Moscovici,

S, Psicología social II. D.F.: Paidós.

Kierkegaard, S. (2007). El concepto de angustia. Madrid: Alianza Editorial.

Krotz, E. (1988). Utopía. México:UAM.

Lain Entralgo, P. (1975). La espera y la esperanza. Madrid: Revista de Occidente.

Marina, J. A. (2007). Anatomía del miedo. Un tratado sobre la valentía. Barcelona:

Anagrama.

Marina, J. A. y López, M. (2007). Diccionario de los sentimientos. Barcelona: Anagrama.

Moro, T. (2009). Utopía. Madrid: Diario Público.

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.

Ricoeru, P. (2008). Ideología y utopía. Barcelona: Gedisa.

Robin, C. (2009). El miedo. Historia de una idea política. FCE: México.

Rodríguez, T. (2007). “Sobre el estudio cualitativo de la estructura de las representaciones

sociales” en Rodríguez, T. y García, M. L. (Coords,). Representaciones sociales. Teoría e investigación. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

Rodríguez, T. y Pérez, M. (2007). “Representaciones sociales del amor en jóvenes urbanos”

en Luna, R. y Scribano, A. (Coords.) Contigo aprendí. Estudios sobre las emociones. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.

Spinoza, B. (1977). Ética demostrada según el orden geométrico. México: FCE.

Stake, R. (1994). Case Studies, En Norman K. Denzwhytein y Yvonna Lincoln (Edits.)

Handbook of Qualitative Research, Sage Publications, 236-245.

Yin, R. (1994). Case Study Research. Design and Methods. New York: Sage Publication.

Published

2025-06-01

Issue

Section

Investigación empírica y análisis teórico