Approach to the study of the types of school violence perceived by university students

Authors

  • Nieves Gutiérrez Ángel Universidad de Almería.

DOI:

https://doi.org/10.29059/rpcc.20190602-84

Keywords:

ypes, bullying, university, prevalence, perception, experience.

Abstract

Bullying is a problem that appears on a daily basis in the educational context, through different stakeholders and forms, which have progressed to newer ways such as cyberbullying and dating violence. The objective of this work is to define and identify the types of school violence that educators in training identify to a greater extent. The method used is of a retrospective and comparative nature, and the sample is made up of 759 educators in training pertaining to the grades of infant education, primary education, and social education. The instruments used are an elaborated "ad hoc" questionnaire and the Revised School Violence Questionnaire (CUVE-R). As main results we found that the type of violence identified to a greater extent refers to the violence of the teaching staff towards the students. Identified to a greater extent by those belonging to the degree of social education, and one who has an experience that oscillates in a period of time between 6 and 12 months.

References

Álvarez, D., Núñez, J.C., Álvarez, L., Dobarro, A., Rodríguez, C., y González, P. (2011). Violencia a través de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de secundaria. Anales de Psicología, 27(1), 221-231. Recuperado de: https://revistas.um.es/analesps/article/view/113661

Álvarez, D., Núñez, J.C., y Dobarro, A. (2013). Cuestionarios para evaluar la violencia escolar en Educación primaria y en Educación secundaria: CUVE3-EP y CUVE3-ESO. Apuntes de Psicología, 31(2), 191-202. Recuperado de: http://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/322/296

Andino, R. A. (2018). Teacher training: Pillar for the identification and bullying management. Alteridad-Revista de Educación, 13(1), 104-114. doi: 10.17163/alt.v13n1.2018.08

Armero, P., Bernardino, B., y Bonet, C. (2011). Acoso escolar. Revista Pediatría de Atención Primaria, 13(52), 661-670. doi: 10.4321/S1139-76322011000600016

Benítez, J. L., Berbén, A.G., y Fernández, M. (2006). El maltrato entre alumnos: Conocimientos, percepciones y actitudes de los futuros docentes. Revista de Investigación Educativa, 24(2), 329-352. doi: 10.17163/alt.v13n1.2018.08

Borg, M.G., y Falzon, J.M. (1990). Teachers’ perceptions of primary school children’s undesirable behaviours: The effects of teaching experience, pupils’ age, sex and ability stream. British Journal of Educational Psychology, 60(2), 220-226. doi: 10.1111/j.2044-8279.1990.tb00939.x

Calderero, M., Salazar, I., y Caballo, V. (2011). Una revisión de las relaciones entre el acoso escolar y la ansiedad social. Behavioral Psychology, 19(2), 393-419.

Calmaestra, J., Escorial, A., García, P., Del Moral, C., Perazzo, C., y Ubrich, T. (2016). Yo a eso no juego. Bullying y cyberbullying en la infancia. Madrid: Save the children España.

Casas, P., Pedreira, M. C. C., y Romero, L. M. (2018). La televisión como espejo de la realidad del «bullying». Percepciones de los adolescentes sobre el programa «Proyecto Bullying». Aula abierta, 47(2), 193-202. doi: 10.17811/rifie.47.2.2018.193-202

Cascales, J. Á. M., y Prieto, M. J. R. (2019). Incidencia de la práctica de actividad física y deportiva como reguladora de la violencia escolar. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (35), 54-60. Recuperado de :https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6761673

Cerezo, F. (2009). Bullying: Análisis de la situación en las aulas españolas. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9(3), 383-394.

Cerezo, F., Sánchez, C., Ruiz, C., y Arense, J.J. (2015). Roles en bullying de adolescentes y preadolescentes, y su relación con el clima social y los estilos educativos parentales. Revista de Psicodidáctica, 20(1), 139-155. doi: 10.1387/RevPsicodidact.11097

Cerezo, F. (2012). Psique: Bullying a través de las TIC. Boletín Científico Sapiens Research, 2(2), 24-29. Recuperado de: https://www.srg.com.co/bcsr/index.php/bcsr/article/view/61

Defensor del Pueblo (1999) Violencia escolar: El maltrato entre iguales en la Educación Secundaria. Obligatoria 1999-2006. Madrid: Defensor del Pueblo.

Defensor del Pueblo (2007) Violencia escolar: El maltrato entre iguales en la Educación Secundaria Obligatoria 1999-2006. Nuevo estudio y actualización del informe 2000. Madrid: Publicaciones de la Oficina del Defensor del Pueblo.

Del Moral, G., Suárez, C., y Musitu, G. (2013). El bullying en los centros educativos: Propuestas de intervención de adolescentes, profesorado y padres. Apuntes de Psicología, 31(2), 203-213. Recuperado de: http://apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/323/297

Del Rey, R., y Ortega, R. (2007). Violencia escolar: Claves para comprenderla y afrontarla. Escuela Abierta, 10, 77-89. https://ea.ceuandalucia.es/index.php/EA/article/view/98

Etxeberría, F., y Elosegui, K. (2010). Integración del alumnado inmigrante: Obstáculos y propuestas. Revista Española de Educación Comparada, 16, 235-263. Recuperado de: http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:reec-2010-16-5110/Documento.pdf

Garaigordobil, M. (2013). Screening de acoso entre iguales. Madrid: TEA Ediciones.

Garaigordobil, M., Martínez, V., y Machimbarrena, J.M. (2017). Intervención en el bullying y cyberbullying: Evaluación del caso Martín. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 4(1), 25-32. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5789316

Garaigordobil, M., y Oñederra, J.A. (2010). Inteligencia Emocional en las víctimas de acoso escolar y en los agresores. European Journal of Education and Psychology, 3(2),243-256. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3337773

Kowalski, R., Limber, S., y Agatston, P. (2010). Cyberbullying. El acoso escolar en la er@ digit@l. Bilbao: Descl’ee de Brouwer.

Liébana, J.A., Deu del Olmo, M.I., y Real, S. (2015). Valoración del conocimiento sobre el maltrato infantil del profesorado ceutí. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(1), 100-114. Recuperado de: http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:revistaREOP-2015-26-1-7070/Valoracion_del_conocimiento.pdf

Loukas, A., Paulos, S.K., y Robinson, S. (2005). Early adolescent social and overt aggression: Examinig the roles of social anxiety and maternal psychological control. Journal of Youth and Adolescence, 34(4), 335-35. Recuperado de: https://link.springer.com/article/10.1007/s10964-005-5757-2

Medina, M. A. G., y Villarreal, D. C. T. (2019). Violencia escolar en bachillerato: algunas estrategias para su prevención desde diferentes perspectivas. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 31(1), 123-147. doi: 10.14201/teri.19616

Olweus, D. (1978). Agression in the schools: Bullies and whipping boys. Washington, D.C.: Hemisphere.

Olweus, D. (1991). Bully-victim problems among school children. Basic facts and effects of a school based intervention program. En D. Pepler y K. Rubin (Eds.), The development and treatment of childhood aggression (pp. 441-448). Hillsdale, N.J: Lawrence Erlbaum.

Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Morata.

Olweus, D. (2012). Cyberbullying: An Overrated Phenomenon? European Journal of Developmental Psychology, 9(5), 520-538. doi: 0.1080/17405629.2012.682358

Pacheco, B. (2018). Violencia escolar: la perspectiva de estudiantes y docentes. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 112-121. doi: 10.24320/redie.2018.20.1.1523

Perren, S., Dooley, J.J., Shaw, T., y Cross, D. (2010). Bullying in school and cyberspace: Associations with depressive symptoms in Swiss and Australian adolescents. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 4(28), 1-10. doi: 10.1186/1753-2000-4-28

Polo, M.I., León del Barco, B., Felipe, E., y Gómez, T. (2014). Cyberbullying en tercer ciclo de Educación Primaria: Variables moduladoras y consecuencias sobre la ansiedad. Apuntes de Psicología 32(1) 5-14. Recuperado de: http://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/481/381

Podestá, S. (2019). Metáforas del rol docente en una intervención sobre acoso escolar. Psicoperspectivas, 18(1), 53-63. doi: 10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue1-fulltext-1451

Ramasut, A., y Papatheodorou, T. (1994). Teachers’ perceptions of children’s behaviour problems in nursery classes in Greece’s School. Psychology International, 15(2), 145-161. doi:10.1177/0143034394152004

Resett, S. (2019). Co-ocurrencia e interrelaciones entre la victimización, cybervictimización, bullying y cyberbullying en adolescentes. Anuario de psicología/The UB Journal of psychology, 49(1), 40-48. doi: 10.1344/anpsic2019.49.5

Ruiz, R., Riuró, M., y Tesouro, M. (2015). Estudio del bullying en el ciclo superior de primaria. Educación XXI, 18(1), 345-368. doi: 10.5944/educXX1.18.1.12384

Salazar, J. A. R., y González, S. (2019). De la microviolencia al clima escolar: claves de comprensión desde el discurso de profesores. Psicoperspectivas, 18(1), 25. doi: 10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue1-fulltext-1559

Sánchez, C., y Cerezo, F. (2010). Variables personales y sociales relacionadas con la dinámica bullying en escolares de Educación Primaria. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(3), 1015-1032. Recuperado de: https://www.redalyc.org/html/2931/293122000005/

Sánchez, C., y Cerezo, F. (2011). Estatus social de los sujetos implicados en bullying. Elementos para la mejora de la convivencia en el aula. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 22(2), 137-149. doi: 10.5944/reop.vol.22.num.2.2011.62

Serrano, M., y Pérez, D. (2011). Formación del profesorado de educación secundaria obligatoria sobre el bullying. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 22(1), 58-65. Recuperado de: https://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/302857/392556

Smith, P.K. (2015). The nature of cyberbullying and what we can do about it. Journal of Research in Special Educational Needs, 15(3), 176-184. doi: 10.1111/1471-3802.12114

Storch, E.A., Masia, C., Crisp, H., y Klein, R.G. (2005). Peer victimization and social anxiety in adolescence: A prospective study. Aggressive Behavior: Official Journal of the International Society for Research on Aggression, 31(5), 437-452. doi: 10.1002/ab.20093

Valle, M. A., de la Torre, A. M., Robles, R., López, M. G. V., Flores, M. E., y González, G. J. (2019). La violencia y acoso escolar en una escuela de Guadalajara, México. Revista Iberoamericana de Educación, 79(2), 43-58. Recuperado de: https://rieoei.org/RIE/article/view/3180

Willard, N. (2007). An educator’s guide to cyberbullying and cyberthreats. Eugene: Center for Safe and Responsible Internet Use.

Published

2019-06-02

Issue

Section

Investigación empírica y análisis teórico