Perception of middle school students about a vocational orientation program: a qualitative study

Authors

  • Luis Mario Castellanos Universidad de la Frontera, Temuco, Chile
  • Javiera Peña Universidad de la Frontera, Temuco, Chile
  • Miguel Aravena Universidad de la Frontera, Temuco, Chile
  • Carla Chavarria Universidad de la Frontera, Temuco, Chile

DOI:

https://doi.org/10.29365/rpcc.20170807-54

Keywords:

Vocational Orientation, Vocational Interests, Psychological Orientation, Professional Identity, Adolescence

Abstract

The practices of vocational orientation emerge in industrial capitalist societies of the twentieth century, at the beginning, these were understood as a response to the adaptive demands of these emerging societies. This study aims to describe the perception of middle school students about the vocational orientation provided by a program called "I want to be a Teacher" which is developed by a university in southern Chile. The nature of this study is qualitative, therefore, an intentional sampling of typical cases was used and the sample consisted of 4 high school students who attended the vocational orientation program. Data collection was performed using a semi-structured interview that had 10 initial questions which were deepened according to the research objective, this was complemented with field note, synthesis memo and audio record. The weighted hierarchical content analysis method was used to analyze the results, these indicate that the participants evaluate positively the vocational orientation that the program delivers, and they consider that a fundamental aspect of the program is the psychological and academic orientation. The results are discussed according to the proposed literature and the limitations and future lines of research are indicated.

Author Biography

Luis Mario Castellanos, Universidad de la Frontera, Temuco, Chile

Candidato a Magíster en Psicología, Becario Agencia de Cooperación Internacional de Chile, Investigador asociado al Centro de Excelencia en Psicología Económica Universidad de la Frontera. Profesor auxiliar adhonorem sobre Psicología Económica y Ciudadanía.

References

Alcántara, P. C. (2015). Experiencias adquiridas sobre formación vocacional y orientación profesional de las ciencias médicas en Villa. EDUMECENTRO, 7(2), 132-147.

Álvarez, J., Aguilar, J., Fernández, J. y Sicilia, M. (2014). El prestigio profesional y social: determinante de la decisión vocacional. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 25(2), 40-55.

Botello, H. (2014). Incidencia de los Programas de Orientación Vocacional en Colombia. Horizontes Pedagógicos, 16, 89-97.

Buffum, A., Mattos, M. y Weber, C. (2012). Simplifying Response to Intervation. Indiana, Estados Unidos: Solution Tree Press.

Cupani, M. y Pérez, E., R. (2006). Vocacionales, La Autoeficacia Y Los Rasgos. Interdisciplinaria, 23(1), 81-100.

Deniz, K. Z., Türe, E., Uysal, A., & Akar, T. (2014).Investigation of vocational interest and vocational preference in terms of gender and socio-economic status. Eurasian Journal of Educational Research, 57, 91-112 DOI: http://dx.doi.org/10.14689/ejer.2014.57.1

Figuera, P., Rodríguez, M. y Llanes, J. (2015). Transición y orientación: Interrelaciones, estrategias y recomendaciones desde la investigación. REIRE REVISTA D'INNOVACIÓ I RECERCA EN EDUCACIÓ, 8, 1-17.

Kreber, C. (2015). Transforming Employment-Oriented Adult Education to Foster Arendtian Action: Rebuilding Bridges Between Community and Vocational Education. Adult Education Quarterly, 65(2), 100-115.

Lobato, C. y Vasco, P. (2002). Psicología y asesoramiento vocacional. Revista de Psicodidáctica, 13, 117-130.

Pérez-Luco, R., Lagos, L., Rozas, R. y Santibáñez, J. (2005). Impacto Vital del Paso por un COD en la Adolescencia. La Experiencia de Cuatro Adultos de Temuco. Revista de Psicología de La Universidad de Chile, 14(2), 27-46.

Rascovan, S. (2013). Orientación vocacional, las tensiones vigentes. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 10(25), 47-55.

Saúl, L. A., López-González, M. A. y Bermejo, B. G. (2009). La orientación educativa en las universidades españolas: De la orientación laboral y vocacional a la atención psicológica. Acción Psicológica, 6 (1), 7-15.

Taber, B. J. y Blankemeyer, M. S. (2014). Time Perspective and Vocational Identity Statuses of Emerging Adults. The Career Development Quarterly, 63, 113-125.

Urribarrí, L., Flores, Y. y Añez, I. (2013). Un proceso grupal para la atención vocacional: Éxito, Satisfacción y Estabilidad Vocacional de los estudiantes universitarios. Encuentro Educacional, 20(2), 319-336.

Published

2017-08-07

Issue

Section

Investigación empírica y análisis teórico