PSYCHOMETRIC CHARACTERISTICS OF THE SCALE OF HEURISTIC AVAILABILITY IN STOP SIGNAL TRANSGRESSION OF YOUNG DRIVERS

Authors

  • Carlos Alberto Mirón Juárez Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo, A.C, CIAD.
  • Jesús Francisco Laborín Álvarez Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo, A.C.

DOI:

https://doi.org/10.29365/rpcc.20161125-52

Keywords:

Risk taking, Availability Heuristics, Road Driving

Abstract

The psychosocial research recognizes that young people make reasoning mistakes when estimating the risk of a road accident. Therefore, a descriptive and cross-sectional study was conducted with young drivers residents of Hermosillo, Sonora to obtain the psychometric properties of a scale to evaluate cognitive shortcuts in risk behaviours for violation of stop sign. A total of 436 young men and women with a driving history and an age range of 16 to 24 years old were selected. The Rasch method and the graduated response model showed the unidimensionality of the total of the items; As well as adequate criteria of discrimination and measure of affinity. Next, the factor analysis showed three factors that explain 76.6% of the total variance with a Keizer-Meyer-Olkin (KMO) index of 0.89 and a Cronbach's alpha of 0.95. Based on the results it was concluded that cognitive biases related to personal experience and parents' behavior are involved in the interpretation of road accidents of young drivers.

Author Biographies

Carlos Alberto Mirón Juárez, Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo, A.C, CIAD.

Psicólogo por la Universidad de Sonora, 

Maestría en Desarrollo Regional en el Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo, A.C., CIAD.

Estudiante del Doctorado en Ciencias en el Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo, A.C., CIAD.

Jesús Francisco Laborín Álvarez, Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo, A.C.

Profesor Investigador en el área de Desarrollo Regional en el Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo, A.C., CIAD.

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Published

2017-03-10

Issue

Section

Investigación empírica y análisis teórico