Reflexions about the notion of psychology in the locality

Authors

  • Oscar Eliezer Mendoza De Los Santos Universidad Autónoma de Tamaulipas

DOI:

https://doi.org/10.1804/rpcc-uacjs.v5i1.13

Keywords:

Deficiencies, Epistemology, Local Notion, Psychology

Abstract

The present text has the objective to think about the deficiencies of epistemological type related to education of the psychologists in the Academic Unit Law and Social Sciences and its principal consequences. Supposing that a solid philosophical education will allow to psychologists to face the challenges of a multiparadigmatic psychology, it is relevant reconsider the current structure of knowledge that is transmitted to apprentice psychologist, because this is crucial to the right understanding about the psychology as science.


Therefore, some important antecedent factors will be evaluated in this work. For example: the influence of positivism over psychology; also the concept of paradigm in Thomas Kuhn; as well as a short evaluation about the eclecticism as a distorted option in the face of a multiparadigmatic psychology. All this in order to achieve explicate the status of psychology in a general level, then contextualize the problem of local psychology. Finally a notion of a critical psychology, built over epistemological basis, is exposed, in order to allow to psychologists not only apply a handful of knowledge of either theory, but also question the foundations of the theory and its use.

References

Ardila, R. (2010). La unidad de la psicología. El paradigma de la Síntesis Experimental del Comportamiento. Revista Mexicana de Investigación en Psicología, (2) 72-83. Recuperado de: http://www.rubenardila.com/LA%20UNIDAD%20DE%20LA%20PSICOLOG%C3%8DA.pdf

Audi, R. (2004). Diccionario Akal de filosofía. Madrid: Akal.

Bunge, M. (1966). La ciencia el método y su filosofía. Buenos Aires: Editorial Siglo XXI.

Blanco, F. (2003). Epistemología y psicología: un viaje de ida y de vuelta. Recuperado de: http://www.uam.es/personal_pdi/psicologia/orfelio/Blanco2003.pdf

Canguilhem, G. (1958). ¿Qué es la psicología? Conferencia en el Collége Philosophique. Revue de Metáphisique et de Morale. Trad: María Teresa Poyrazian. Recuperado de: http://www.elseminario.com.ar/biblioteca/Canguilhem_Que_es_la_psicologia.pdf

Caparrós, A. (1978). La psicología, ciencia multiparadigmática. Anuario de Psicología/The UB Journal of Psychology, (19) 79-109. Recuperado de: http://www.raco.cat/index.php

/AnuarioPsicologia/article/view/64454/88135

Ferrater, J. (1951) Diccionario de Filosofía. Buenos Aires: Sudamericana.

Marías, J. (1963). Historia de la filosofía. Madrid: Manuales de la Revista de Occidente.

Marx, M. & Hillix, W. (2005). Sistemas y teorías psicológicos contemporáneos. México: Paidós. Mueller, F. (1984). Historia de la psicología. México: Fondo de Cultura Económica.

Porras Velásquez, N. (2011). Del pluralismo al eclecticismo en la psicología de hoy: una reflexión epistemológica. Tesis Psicológica, (6) 151-172. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=139022629010

Ribes, E. (2000) Las psicologías y la definición de sus objetos de conocimiento. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 26 (3) 367-383. Recuperado de: http://rmac- mx.org/wpcontent/uploads/2013/05/Vol-26-n-3-367-383.pdf

Ribes, E. (2009) Reflexiones sobre la aplicación del conocimiento psicológico. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 35 (1) 3-17. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/pdf/rmac/v35n1/v35n1a1.pdf

Wolff, W. (1983). Introducción a la psicología. México: Fondo de Cultura Económica.

Zanatta, E. & Yurén, T. (2012) La formación profesional del psicólogo en México. Enseñanza e Investigación en Psicología, 17(1) 151-170. Recuperado

de:http://cneip.org/documentos/10.pdf

Published

2014-05-30

Issue

Section

Reflexiones y opinión