Structural dysfunctions in the marital, parental and fraternal subsystems of nuclear families: Case of families whose wife-mother studies in a higher education institution

Authors

  • Diana Del Socorro Chávez de la Fuente Agencia del Ministerio Público
  • Julio Jiménez Herrera Universidad Veracruzana
  • Silvia López Velázquez Hospital General de Minatitlán

DOI:

https://doi.org/10.29365/rpcc.20150529-37

Keywords:

family system, subsystem, professional development, dysfunction

Abstract

This investigation about nuclear families and housewife’s wishing to develop professionally was conducted in a medium-sized city in southern Veracruz Mexico. This study on comprehensive-interpretive (qualitative) modality presents the families nuclear systems. These families are seriously affected in their parental, fraternal and marital subsystems when the mother incorporates into an institution of higher education. Furthermore, this study offers the methodological process used as well as the results that were found. The effort started with the review of literature, followed by the choice of the theoretical frameworks available in order to approach the phenomenon to know it and intervene it in the future.

Author Biographies

Diana Del Socorro Chávez de la Fuente, Agencia del Ministerio Público

Investigadora especializada en delitos contra la libertad, la seguridad sexual y contra la familia. Cardel, Ver.

Julio Jiménez Herrera, Universidad Veracruzana

Profesor TC, retirado de la Universidad Veracruzana, campus Minatitlán Ver

References

Álvarez, L. (2002). El universo simbólico de la familia. Un estudio de psicología. México: Ducere.

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (2004). La educación Superior en el siglo XXI. Líneas estratégicas de desarrollo. Una propuesta de la ANUIES. México: Movimiento gráfico.

Berger, P. y Luckman, T. (1979). La construcción social de la realidad. Argentina: Amorrortu.

Burin, M. y Meler, I. (1998). Género y familia. Poder, amor y sexualidad en la construcción de la subjetividad. Argentina: Paidós.

Chávez, D., Jiménez, J. y López. (2012). Estructura familiar, desarrollo profesional y disfuncionalidades familiares. (Tesis de licenciatura). Universidad Veracruzana. Veracruz, México.

González, J., Oñate, R. y Cuevas, C. (1996). Percepción del padre y el rendimiento escolar. España: Alétheia.

Haley, J. (1980). Terapia para resolver problemas. Argentina: Amorrortu.

Minuchin, S. (1974). Familias y Terapia Familiar. España: Gedisa.

Henández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.

Korenblum, S. (2003). Familia en tránsito. Argentina: Grupo Editorial Lumen

Published

2015-05-29

Issue

Section

Investigación empírica y análisis teórico